Május
11. a Közlekedési Kultúra Napja. Lévén, hogy én is –
mint rajtam kívül oly sokan – akár órákat töltök naponta az autóban, arra
késztetett, hogy ezen apropóból PROTOKOLL szempontjából is megvizsgáljam, hogy
mit is jelent, jelenthet a közlekedési kultúra. (Most kizárólag autós
közlekedés szempontjából nézem a kérdést, a „Közlekedj okosan!” írásomból az
egyéb gépjárművel történő főbb közlekedési protokoll-szabályokat már
összegyűjtöttem.)
Ha egy szóval kellene
összefoglalni, hogy mit is jelent a közlekedési kultúra, azt mondanám:
ELŐZÉKENYSÉG!!! Ebben talán minden benne van, de nézzük meg, mit is takar ez
részleteiben.
Városi
közlekedés során jelenti azt, hogy a zebrára lelépett gyalogost átengedem, hogy a kerékpárúton
közlekedő biciklisnek elsőbbséget
adok, hogy a sárga jelzésnél nem törekszem minden áron arra, hogy még átjussak
a jelzőlámpás kereszteződésen.
Jelenti azt is, hogy komolyan veszem a figyelmeztető
táblákat, és kórházak, iskolák vagy egyéb nagyobb létszámú közönséget vonzó
épületek, helyek közelében lassítok,
hiszen számíthatok rá, hogy ott gyalogos bukkanhat fel. Hogy óvodák,
játszóterek, parkok közelében egy labda, vagy egy kutya, ne adj isten egy
kisgyerek bármikor előtűnhet, és nekem ki
kell kerülnöm!
Mind
a városi, mind a távolsági közlekedésnél jelenti azt, hogy a buszt a buszöbölből kiengedem, ha már
jelezte kihajtási szándékát. De jelenti azt is, hogy én is, minden esetben,
minden körülmények között JELZEM szándékomat, akár a bekanyarodás, akár a leparkolás
vagy egyéb manőver előtt. Vagyis használom, és kérem, használjuk az INDEXET!
Helyközi,
távolsági közlekedésnél tartsuk be a lakott területek, és a
lakott területeken kívüli sebességhatárokat!
Ami azt jelenti, hogy – az út- és közlekedési viszonyoknak is megfelelően –
lakott területen belül haladjunk 49-cel, lakott területen kívül pedig 89-cel. A
lassú haladás épp oly balesetveszélyes
lehet, mint a gyorshajtás! Felhívom a figyelmet ugyanakkor a relatív gyorshajtás jelenségére, mely Magyarországon a
közlekedési balesetek egyik legfőbb oka! Vagyis az, hogy bár betartjuk a
törvényi sebességhatárt, még sem vagyunk figyelemmel az adott körülményekre,
időjárási és útviszonyokra, és így balesetet okozunk, vagy baleset
áldozataivá válunk. Legyünk tehát figyelmesek, és óvatosak!!!
Külön figyeljünk az
úttesten – sokszor sajnos szabálytalanul – közlekedő gyalogosokra és motorosokra is!
Sok baleset adódik a
rosszul végrehajtott előzésekből!
Legyünk körültekintőek, csak belátható útszakasz esetén előzzünk, a közlekedési
táblák és útjelzők jelzéseit betartva, és a lehető leghamarabb befejezve a
műveletet, természetesen az adott útviszonyokra és az időjárási körülményekre
is tekintettel! A SZABÁLYOK BETARTÁSA ÉLETET MENTHET!
Külön kitérnék az autópályás közlekedésre, és arra, hogy
milyen fontos ebben az esetben is a sebességhatár betartása. Magyarországon az
autópályákon 130km/h sebesség a megengedett, külföldön egyéb szabályok lehetnek
érvényesek. Az előzékenység itt azt jelenti, hogy ha én nem kívánok 130-cal menni,
akkor a belső sávból kihajtok a külsőbe, és elengedem
azt, aki siet! (Aztán persze vissza lehet menni a belsőbe, de a „Jobbra tarts!”
szabály az autópályán is igaz!)
És jelenti a „nagyon
sietők” számára, hogy nem toljuk le
azt az autóst, aki „csak” 130-cal megy, merthogy egyébként bármennyire is siet
valaki, számára is CSAK 130KM/H a megengedett!! Ha valaki tényleg
indokolatlanul lassan halad a belső sávban, és sietős a dolgunk, akkor esetleg
fényszóróval lehet egy rövid jelzést tenni, de semmi esetre sem villogtatni, és
rádudálni! Itt hívnám fel a KAMIONSOFŐRÖK figyelmét, hogy az autópályán az
előírások szerint MÉG MINDIG TILOS előzni, tehát ha lehet, ne a belső sávot
használják közlekedésre!
Előzékenység tehát az,
hogy ELENGEDJÜK azt, aki siet, - akár csak egy-két másodpercre kihajtok a külső
sávba, míg elhalad mellettem a másik jármű – és az, hogy NEM ERŐLTETEM magam
minden áron a belső sávban, miközben lehet látni, hogy a többi autós sem halad,
mivel torlódás alakult ki!
Segíthetjük még autóstársainkat
a sztrádára való felhajtásnál azzal, ha átsorolunk a belső sávba, vagy
lassítással beengedjük a felhajtót.
Kitérnék még a
MOBILTELEFONHASZNÁLATRA, amely számos baleset okozója. Telefont autóban
kizárólag kihangosítóval használjunk, és szorítsuk a beszélgetést a lényegre,
mert akárhogy is, de az adott telefontéma is elterelheti a figyelmünket a
forgalomról!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése