2017. június 4., vasárnap

KÖZLEKEDÉSI PROTOKOLL – ÚJRATÖLTVE!


Május 11. a Közlekedési Kultúra Napja. Lévén, hogy én is – mint rajtam kívül oly sokan – akár órákat töltök naponta az autóban, arra késztetett, hogy ezen apropóból PROTOKOLL szempontjából is megvizsgáljam, hogy mit is jelent, jelenthet a közlekedési kultúra. (Most kizárólag autós közlekedés szempontjából nézem a kérdést, a „Közlekedj okosan!” írásomból az egyéb gépjárművel történő főbb közlekedési protokoll-szabályokat már összegyűjtöttem.)

Ha egy szóval kellene összefoglalni, hogy mit is jelent a közlekedési kultúra, azt mondanám: ELŐZÉKENYSÉG!!! Ebben talán minden benne van, de nézzük meg, mit is takar ez részleteiben.

Városi közlekedés során jelenti azt, hogy a zebrára lelépett gyalogost átengedem, hogy a kerékpárúton közlekedő biciklisnek elsőbbséget adok, hogy a sárga jelzésnél nem törekszem minden áron arra, hogy még átjussak a jelzőlámpás kereszteződésen. Jelenti azt is, hogy komolyan veszem a figyelmeztető táblákat, és kórházak, iskolák vagy egyéb nagyobb létszámú közönséget vonzó épületek, helyek közelében lassítok, hiszen számíthatok rá, hogy ott gyalogos bukkanhat fel. Hogy óvodák, játszóterek, parkok közelében egy labda, vagy egy kutya, ne adj isten egy kisgyerek bármikor előtűnhet, és nekem ki kell kerülnöm!

Mind a városi, mind a távolsági közlekedésnél jelenti azt, hogy a buszt a buszöbölből kiengedem, ha már jelezte kihajtási szándékát. De jelenti azt is, hogy én is, minden esetben, minden körülmények között JELZEM szándékomat, akár a bekanyarodás, akár a leparkolás vagy egyéb manőver előtt. Vagyis használom, és kérem, használjuk az INDEXET!

Helyközi, távolsági közlekedésnél tartsuk be a lakott területek, és a lakott területeken kívüli sebességhatárokat! Ami azt jelenti, hogy – az út- és közlekedési viszonyoknak is megfelelően – lakott területen belül haladjunk 49-cel, lakott területen kívül pedig 89-cel. A lassú  haladás épp oly balesetveszélyes lehet, mint a gyorshajtás! Felhívom a figyelmet ugyanakkor a relatív gyorshajtás jelenségére, mely Magyarországon a közlekedési balesetek egyik legfőbb oka! Vagyis az, hogy bár betartjuk a törvényi sebességhatárt, még sem vagyunk figyelemmel az adott körülményekre, időjárási és útviszonyokra, és így balesetet okozunk, vagy baleset áldozataivá válunk. Legyünk tehát figyelmesek, és óvatosak!!!

Külön figyeljünk az úttesten – sokszor sajnos szabálytalanul – közlekedő gyalogosokra és motorosokra is!
Sok baleset adódik a rosszul végrehajtott előzésekből! Legyünk körültekintőek, csak belátható útszakasz esetén előzzünk, a közlekedési táblák és útjelzők jelzéseit betartva, és a lehető leghamarabb befejezve a műveletet, természetesen az adott útviszonyokra és az időjárási körülményekre is tekintettel! A SZABÁLYOK BETARTÁSA ÉLETET MENTHET!
Külön kitérnék az autópályás közlekedésre, és arra, hogy milyen fontos ebben az esetben is a sebességhatár betartása. Magyarországon az autópályákon 130km/h sebesség a megengedett, külföldön egyéb szabályok lehetnek érvényesek. Az előzékenység itt azt jelenti, hogy ha én nem kívánok 130-cal menni, akkor a belső sávból kihajtok a külsőbe, és elengedem azt, aki siet! (Aztán persze vissza lehet menni a belsőbe, de a „Jobbra tarts!” szabály az autópályán is igaz!)
És jelenti a „nagyon sietők” számára, hogy nem toljuk le azt az autóst, aki „csak” 130-cal megy, merthogy egyébként bármennyire is siet valaki, számára is CSAK 130KM/H a megengedett!! Ha valaki tényleg indokolatlanul lassan halad a belső sávban, és sietős a dolgunk, akkor esetleg fényszóróval lehet egy rövid jelzést tenni, de semmi esetre sem villogtatni, és rádudálni! Itt hívnám fel a KAMIONSOFŐRÖK figyelmét, hogy az autópályán az előírások szerint MÉG MINDIG TILOS előzni, tehát ha lehet, ne a belső sávot használják közlekedésre!

Előzékenység tehát az, hogy ELENGEDJÜK azt, aki siet, - akár csak egy-két másodpercre kihajtok a külső sávba, míg elhalad mellettem a másik jármű – és az, hogy NEM ERŐLTETEM magam minden áron a belső sávban, miközben lehet látni, hogy a többi autós sem halad, mivel torlódás alakult ki!
Segíthetjük még autóstársainkat a sztrádára való felhajtásnál azzal, ha átsorolunk a belső sávba, vagy lassítással beengedjük a felhajtót.

Kitérnék még a MOBILTELEFONHASZNÁLATRA, amely számos baleset okozója. Telefont autóban kizárólag kihangosítóval használjunk, és szorítsuk a beszélgetést a lényegre, mert akárhogy is, de az adott telefontéma is elterelheti a figyelmünket a forgalomról!

Figyeljünk jobban! Figyeljünk másokra is! Több türelemmel, nagyobb toleranciával, még több ELŐZÉKENYSÉGGEL! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése